Zaha Hadid

Zaha Hadid, “Trompe l’œil”, site-specific permanent installation
2015, City palace of Prince Eugen/Belvedere, Vienna
Steel / Stahl

227,5 × 72,5 × 627 cm

Initial studies for “Trompe l’œil”
 by Zaha Hadid (archive peter noever)
Initial studies for “Trompe l’œil”


Design: 
Zaha Hadid, Patrik Schumacher
Project Director: Woody Yao
Design Team: Gerhild Orthacker, Peter Logan in collaboration with: Zumtobel
Curatorial Team: Peter Noever, Harald Trapp, Thomas Amann, Klaus Molterer

Seamless Composition of Time and Fluid Space.
Nahtlose Kompostion aus Zeit und fließendem Raum.

—Zaha Hadid

The bel étage terrace above its main courtyard is the Belvedere Winter Palace’s only outside space. During restoration works on the terrace in 2004, workers discovered preparatory drawings for a wall fresco depicting an ancient amphitheater featuring columns, arcades and stairs. To date, it is not known why the fresco was never completed.

Zaha Hadid has transformed the Euclidian geometries of these historical preparatory drawings
as a trompe l’oeil within the alcove at the center of the terrace. Connecting the past, present, and future, the installation of steel tubes describes a fluid, four-dimensional world defined by the narrative of abstraction and flow of space. More Einsteinian than Cartesian, it is a world determined by seamless connectivity; a microcosmic extrusion of the dynamism, complexity, and fluid spatial ideas inherent in Hadid’s architecture.

Der einzige Außenraum des Belvedere-Winterpalais ist die Terrasse der Beletage über dem Prinzipalhof. Hier kam im Zuge der Renovierungsarbeiten 2004 die Vorzeichnung für ein Wandfresko zum Vorschein, auf der ein antikes Amphitheater mit Säulen, Arkaden und Treppen dargestellt ist. Es ist bisher nicht bekannt, warum das Fresko nicht ausgeführt wurde.

Zaha Hadid überführt die euklidische Geometrie der historischen Vorzeichnung gleichsam in ein Trompe-l’Œil in der zentralen Nische der Terrasse. Die Installation aus Stahlrohren verbindet Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft und beschreibt eine fließende, vierdimensionale Welt, die vom Narrativ der Abstraktion und dem Fluss des Raums bestimmt wird. In dieser eher einsteinschen als kartesianischen Welt herrscht nahtlose Verbundenheit vor, ein mikrokosmischer Ausdruck der Dynamik, Komplexität und der fließenden Raumgestaltung, die Hadids Architektur innewohnen.

installed on the occasion of

Vienna for Art’s Sake!
Archive Austria / Contemporary Art

Exhibition at Winterpalais Prinz Eugen / Belvedere, Vienna 2015
outstanding artworks by 161 selected artists / architects / designers and 13 site specific interventions by Vito + Maria Elena Acconci, Zaha Hadid, Magdalena Jetelová, Michael Kienzer, Hans Kupelwieser, the nextENTERprise, Hermann Nitsch, Eva Schlegel, Kiki Smith, Iv Toshain, Joep van Lieshout, Koen Vanmechelen, Manfred Wakolbinger.